Isipadu cecair boleh di sukat dengan menggunakan alat yang piawai dan tidak piawai. Apabila menggunakan alatan yang bukan piawai isipadu cecair yang disukat akan berbeza-beza mengikut bekas yang digunakan dan tidak tepat. Bagi mendapat isipadu yang tepat kita perlu menggunakan alatan yang piawai seperti selinder penyukat. walaupun berbagai jenis selinder penyukat di gunakan bacaan isispadu cecaiar tetap sama. Dalam topik isipadu cecair tahun 2 murid perlu memahami perkataan penuh, separuh dan kosong sebelum mempelajari kemahiran mengukur isipadu cecair menggunakan penyukat yang tidak piawai. Selepas menguasai kemahiran menyukat menggunakan penyukat yang tidak piawai barulah di dedahkan menggunakan penyukat yang piawai seperti selinder penyukat. Di dalam tugasan ini saya telah menyenaraikan beberapa bahan bantu mengajar dan beberapa aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang berkaitan dengan isipadu cecair,semoga dapat di kongsi bersama bagi mencapai objektif pembelajaran dan pengajaran yang ingin dicapai di akhir topik isipadu cecair tahun 2.